Museumsklubben Tegners Venner | ||
19. Den store Mand »La divinité«centralfigur i trilogien Guddommen og Mennesket. På fransk »Suprématie«1895-96, gips. h. 682 b. 315 d. 324 cm. Udstillet på Salon de Champ de Mars i Paris i 1896. Den forklarende tekst i kataloget lød: »Den almægtige sidder på en klippe og betragter verden. Ved Guddommens fødder kommer jordens væsen til syne«. På fransk »La divinité. L´être toutpuissant, assis sur un rocher, contemplant le monde. A ses pieds l´esprit de la terre apparaît devant la divinité«. Til højre var en mandsskikkelse med knyttede hænder og sammenbidt ansigtsudtryk 22. Fremtiden opstillet i bronze og sten: »Manden (stålsjælen) sejrer over den store skøge efter en lang række kampe« »L´avenir. L´homme (l´âme d´acier) triomphant de la grande prostituée après une longue série des luttes.« Til venstre en kvindestatue 16. Vor tid i bronze og granit: »Den store skøge tyraniserer en mand, som personificerer den ånd, der er ved at blive til og tragter efter evige mål« »Notre époque. La prostituée tyrannisant un homme, personnifiant l´esprit naissant, aspirant à de buts éternels« Fremtiden og Vor tid stod i 25 år foran Tegners atelier på Lemchesvej 6 i Hellerup, se foto. Luk vinduet for at komme tilbage til "Skulptur galleri". Eller start her: Skulptur galleri 19. The Great Man center figure in the trilogy Man and the Deity. 1895-96, plaster. At the Salon de Champ de Mars in Paris, Rudolph Tegner presented his enormous trilogy in 1896 under the title »Man and the Deity«. The centre figure in plaster. was »The Great Man«. The catalogue contained an explanatory text: »The Almighty sits on a rock and views the world. The spirit of the earthly emerges at the feet of the Divine«. On the right was 22. The Future in bronze and stone: »Man (the soul of steel) conquers the Great Whore after a long series of battles«. On the left was 16. Our Time: »The Great Whore tyrannizes a man who personifies the spirit that is about to emerge and strives to reach eternal goals«. The Future and Our Time stood in front of Tegners studio on Lemchesvej 6 in Hellerup for 25 years. Close this window to return to "Sculpture gallery". Or start here: Sculpture gallery 19. Der groze Mann in der mitte die Trilogie Gottheit und Mench. Im 1896 stellte Rudolph Tegner im Salon de Champ de Mars seine enorme Trilogie »Gottheit und Mench« vor. Im Ausstellungskatalog war ein erklärender Text zu lesen. In der Mitte vorne, in Gips, 171. Der groze Mann: »Der Allmächtige sitzt auf einem Felsen und betrachtet die Welt. Zu Füzen der Gottheit erscheint das wesen der Erde«. Rechts 22. Die Zukunft in Bronze und Stein: »Nach vielen Kämpfen desiegt der Mann (die stählerne Seele) die groze Hure«. Und links 16. Unsere Zeit: »Die groze Hure tyrannisiert einem Mann, der den Geist personifiziert, der im Entstehen ist und der nach ewigen Zielen trachtet«. 19. La divinité la figure centrale de la trilogie Suprématie. Au salon de Champ de Mars en 1896 Rudolph Tegner a présenté son énorme trilogie sous le titre »Suprématie«. Le catalogue a contenu un texte explicatif. La figure de centre en plâtre était »La divinité«: »L´être tout puissant, assis sur un rocher, contemplant le monde. A ses pieds l´esprit de la terre apparaît devant la divinité«. Du côté droit était 22. L´avenir dans le bronze et la pierre. Du côté gauche était 16. Notre époque. 16. Vor Tid1894, bronze og granith. 181 b. 74 d. 50 cm. Del af trilogien Mennesket og Guddommen. På Salonen i Paris i 1896 var den opstillet til venstre for 19. Den store Mand. I kataloget var den forklarende tekst: »Den store skøge tyraniserer en mand, som personificerer den ånd, der er ved at blive til og tragter efter evige mål«. Luk vinduet for at komme tilbage til "Skulptur galleri". Eller start her: Skulptur galleri 16. Our Time 1894, bronze and granite Belongs to the tripartite group Man and the Deity. Shown at the exhibition Salon de Champ de Mars in Paris in 1896 at the left of 19. The Great Mann. The explanatory text was :»The Great Whore tyrannizes a man who personifies the spirit that is about to emerge and strives to reach eternal goals«. Close this window to return to "Sculpture gallery". Or start here: Sculpture gallery 16. Unsere Zeit 1894, Bronze und Stein Im Paris ausgestellt 1896 links 19. Der groze Mann. Ein erklärender Text lautet »Die groze Hure tyrannisiert einem Mann, der den Geist personifiziert, der im Entstehen ist und der nach ewigen Zielen trachtet«. 16. Notre époque 1894, le bronze et la pierre. Exposer a Paris en 1896 á gauche 19. Suprématie. 22. Fremtid1896, bronze og sten.h. 185 b. 59 d. 67 cm. Opstillet i Paris i 1896 til højre for 19. Den Store Mand. Den forklarende tekst lyder: »Manden (stålsjælen) sejrer over den store skøge efter en lang række kampe« Luk vinduet for at komme tilbage til "Skulptur galleri". Eller start her: Skulptur galleri 22. The Future 1896, bronze and stone Shown at an exhibition in Paris in 1896 at the right of 19. The Great Mann. The explanatory text was:»The Great Whore tyrannizes a man who personifies the spirit that is about to emerge and strives to reach eternal goals«. Close this window to return to "Sculpture gallery". Or start here: Sculpture gallery 22. Die Zukunft. 1896, Bronze und Stein. Im Paris ausgestellt 1896 rechts 19. Der groze Mann. Ein erklärender Text lautet »Nach vielen Kämpfen desiegt der Mann (die stählerne Seele) die groze Hure«. 22. L´avenir 1896, le bronze et la pierre. Exposer a Paris en 1896 á droit 19. La divinité. |
|